ВПРОВАДЖЕННЯ МАЙНДФУЛНЕС-ПРАКТИК В ШКОЛАХ: АНАЛІЗ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ПОТЕНЦІАЛУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/1/114-121

Ключові слова:

майндфулнес, психосоматичне здоров’я, школярі, здоров’язбережувальний потенціал

Анотація

Статтю присвячено теоретичному вивченню здоров’язбережувального потенціалу майндфулнес-практик та основних аспектів їх впровадження в освітній простір закладів загальної середньої освіти.

Карантинні обмеження та заходи із протидії пандемії Covid-19 вже негативно позначилися на стані психічного здоров’я молодого покоління. Поширення панічних настроїв, тривоги та страхів; фрустрація потреби у спілкуванні та соціальних контактах; поширення гіподинамії на тлі збільшення обсягів навчального навантаження та психоемоційних стресів визнані основними чинниками ризику щодо психічного здоров’я в умовах пандемії Covid-19. Ідеться, що одним із дієвих та доступних методів збереження і зміцнення психічного здоров’я школярів за даних умов є майндфулнес.

Зазначено, що в таких країнах як Австралія, Великобританія, Швеція та США майндфулнес-практики вже давно інтенсивно впроваджуються в освітній процес, охоплюючи різні вікові групи від 5 до 19 років. Аналізуючи ефективність різноманітних майндфулнес- програм вчені констатували низку позитивних моментів щодо розвитку гармонійної особистості та профілактики психічних, психологічних та соматичних порушень у школярів. Встановлено, що майндфулнес збільшує концентрацію, об’єм і стійкість уваги; сприяє розвитку соціальних компетентностей у дітей та юнацької молоді; зменшує прояви тривоги, депресії, афективних розладів і суїцидальних думок у школярів; покращує стан соматичного здоров’я молодого покоління; позитивно позначається на діяльності мозку (зменшує активацію мигдалини, сприяє розвитку префронтальної кори й гіпокампу тощо).

З’ясовано, що кращі показники щодо поліпшення рівня психічного здоров’я і благополуччя виявлено у пізньому підлітковому віці (15–18 років) в порівнянні із молодшим шкільним віком (6– 10 років). Водночас позитивний вплив майндфулнес на психосоматичне здоров’я та загальне самопочуття має накопичувальний ефект.

Наголошується, що процес впровадження майндфулнес-практик у школах України першочергово потребує навчання і підготовку вчителів майндфулнес-методам роботи з дітьми.

Біографія автора

Катерина Варивода, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат історичних наук, доцент кафедри медико-біологічних дисциплін і валеології

Посилання

Atkinson, M., Wade, T. (2015). Mindfulness-based prevention for eating disorders: A school-based cluster

randomised controlled pilot study. International Journal of Eating Disorders, 48 (7), 1024–1037.

Baera, R., Craneb, C., Millerb, E., Kuykenb, W. (2019). Doing no harm in mindfulness-based programs: Conceptual

issues and empirical findings. Clinical Psychology Review, 71, 101–114.

Bailey, N., Chambers, R., Hassed, C., Jones, A. Owen, J., Wootten, A. (2018). Evidence Based Guidelines for

Mindfulness in Schools – a Guide for Teachers and School Leaders, 21.

Birnie, K., Speca, M., Carlson, L. E. (2010). Exploring Self-Compassion and Empathy in the Context of

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Stress and Health, 26, 359–371.

Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., et al. (2004). Mindfulness: A

proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230–241.

Black, D. S. (2015). Mindfulness training for children and adolescents: a state-of-the-science review. Handbook of

mindfulness: theory and research. New York: Guilford Press, 283–310.

Carsley, D., Khoury, B., Heath, N. (2018). Effectiveness of mindfulness interventions for mental health in schools:

A comprehensive meta-analysis. Mindfulness, 9, 693–707.

Chiesa, A., Serretti, A. (2010). A systematic review of neurobiological and clinical features of mindfulness

meditations. Psychological medicine, 40(8), 1239–1252.

Davidson, R., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M., Muller, D., Santorelli, S., et al. (2003). Alterations

in Brain and Immune Function Produced by Mindfulness Meditation. Psychosomatic medicine, 65, 564–570.

Desbordes, G., Negi, L. T., Pace, T. W., Wallace, B. A., Raison, C. L., Schwartz, E. L. (2012). Effects of mindful-

attention and compassion meditation training on amygdala response to emotional stimuli in an ordinary, non-meditative state. Frontiers in Human Neuroscience, 6, 292.

Dunning, D. L., Griffiths, K., Kuyken, W., Crane, C., Foulkes, L., Parker, J., & Dalgleish, T. (2019) Research

Review: The effects of mindfulness-based interventions on cognition and mental health in children and adolescents – a meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 60 (3), 244–258.

Eberth, J., Sedlmeier, P. (2012). The effects of mindfulness meditation: A meta-analysis. Mindfulness, 3, 174–189.

Felver, J., Hoyos, C., Tezanos, K., Singh, N. (2015). A Systematic Review of Mindfulness-Based Interventions for

Youth in School Settings. Mindfulness, 7, 34–45.

Hölzel, B. K, Carmody, J., Vangel, M., Congleton, C., Yerramsetti, S.M., Gard, T., & Lazar, S. W. (2011).

Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry research, 191, 36–43.

Jha, A., Krompinger, J., Baime, M. (2007). Mindfulness training modifies subsystems of attention. Cognitive,

affective & behavioral neuroscience, 7, 109–119.

Johnson, C., Burke, C., Brinkman, S., Wade, T. (2017). A randomized controlled evaluation of a secondary school

mindfulness program for early adolescents: do we have the recipe right yet? Behaviour Research and Therapy, 99, 37–46.

Jones, D. (2011). Mindfulness in schools. The psychologist, 24 (10), 736–739.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and

illness. New York: Delta Book,76–77.

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology:

Science and Practice, 10, 144–156.

Kuyken, W., Weare, K., Ukoumunne O. C., Vicary R., Motton N., Burnett R., et al. (2013). Effectiveness of the

Mindfulness in Schools Programme: non-randomised controlled feasibility study. The British journal of psychiatry: the journal of mental science, 203(2), 126–131.

Lyons, K. E., DeLange, J. (2016). Mindfulness matters in the classroom: the effects of mindfulness training on

brain development and behaviour in children and adolescents. In Handbook of Mindfulness in Education: Integrating Theory and Research Into Practice. Edited by Schonert-Reichl KA, Roeser RW. New York: Springer, 271–283.

Mindful Schools. Retrieved from https://www.mindfulschools.org/

Mindfulness in Schools Project. Retrieved from https://mindfulnessinschools.org/

Schonert-Reichl, K. A., Lawlor, M. S. (2010). The effects of a mindfulness-based education program on pre- and

early adolescents’ well-being and social and emotional competence. Mindfulness, 1(3), 137–151.

Shapiro S. L., Brown K. W., Biegel G. M. (2007) Teaching self-care to caregivers: Effects of mindfulness-based

stress reduction on the mental health of therapists in training. Training and Education in Professional Psychology, 1 (2), 105–115.

Weare .K., Bethune A. (2021) Implementing Mindfulness in Schools: An Evidence-Based Guide Paperback, 108.

Weare K. (2019) Mindfulness and contemplative approaches in education. Current Opinion in Psychology, 28,

–326.

Gera Т. І. (2014) Mayndfulnes-tekhnika na zanyattyakh iz psykholohiyi yak element psykholohichnoho suprovodu

maybutnikh pedahohiv [Mindfulness technology for employment in psychology as an element of psychological support future teachers] Naukovyy visnyk Khersons’koho derzhavnoho universytetu - Scientific Bulletin of Kherson State University, 2 (1), 174–179 [in Ukrainian].

Davydova O. V. (2021) Efektyvnist’ psykhoterapevtychnykh praktyk mayndfulnes u rehulyatsiyi stresostiykosti v

yunats’komu vitsi [The effectiveness of mindfulness psychotherapeutic practices in the regulation of stress resistance in adolescence]. Naukovi zapysky Natsional’noho universytetu «Ostroz’ka akademiya» - Scientific notes of the National University «Ostroh Academy»,13, 96–103 [in Ukrainian].

Dem’yanenko B. T, Ratynska I. V. (2021) Mayndfulnes zasib formuvannya emotsiynoho intelektu ta metod

psykholohichnoyi korektsiyi emotsiynykh ta povedinkovykh porushen’ u ditey ta pidlitkiv z porushennyamy psykhofizychnoho rozvytku [Mindfulness is a method of forming emotional intelligence and a method of psychological correction of emotional and behavioral disorders of children and adolescents with mental and physical disabilities] Naukovyy chasopys - Scientific journal, 40, 227–237 [in Ukrainian].

Lazorko O. V. (2020) Mayndfulnes yak fundament psykholohichnoyi bezpeky osobystosti. [Mindfulness as the

foundation of psychological security of the individual] Abstracts of V International Scientific and Practical Conference

«Study of modern problems of civilization». Oslo, Norway, 395–398 [in Ukrainian].

Romanchuk O. I. (2014) Mayndfulnes-oriyentovana KPT – novyy efektyvnyy metod poperedzhennya retsydyvu

depresiyi [Mindfulness-oriented CPT - a new effective method of preventing recurrence of depression]. Neyron’yuz: psykhonevrolohiya i neyropsykhiatriya - Neyron’yuz: psykhonevrolohiya i neyropsykhiatriya, 3, 40–45 [in Ukrainian].

Khrystuk O. L. (2018) Suchasni vymiry psykholohichnoyi praktyky: mayndfulnes-pidkhid [Сontemporary

dimensions of psychological practice: mindfulness approach]. Naukovyy visnyk L’vivs’koho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav - Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs,1, 153–161 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-10

Як цитувати

Варивода, К. (2022). ВПРОВАДЖЕННЯ МАЙНДФУЛНЕС-ПРАКТИК В ШКОЛАХ: АНАЛІЗ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ПОТЕНЦІАЛУ. Scientia Et Societus, (1), 114–121. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/1/114-121

Номер

Розділ

Статті