АЛГОРИТМІЗАЦІЯ ПРЕДМЕТНО-ПЕРЕТВОРЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ДИЗАЙНУ І ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/16-25

Ключові слова:

алгоритмізація, предметно-перетворювальна діяльність, урок дизайну і технологій, етапи навчання алгоритму, навчальні результати, одноманітні операції, творчий потенціал

Анотація

У статті розглянуто особливості процесу навчання однієї з характерних як для виробничої галузі, так і навчального процесу діяльності – предметно-перетворювальної, яка має значний вплив на результати навчання школярів. Доведено, що ця діяльність для учнів має стати стрижневою, орієнтуватися не лише на отримання ними знань та умінь, а і забезпечувати реалізацію активності та індивідуальних можливостей. Виявлено, що належним потенціалом для такої роботи в умовах Нової української школи стають уроки дизайну і технологій, для яких предметно-перетворювальна діяльність залишається провідною. У свою чергу, трудові рухи та операції, які забезпечують її результативність мають багато однотипних елементів, правил виконання, дій, які можуть використовуватися школярами у вигляді алгоритмів. З’ясовано, що використання останніх дозволяє уже після початкової школи розвантажити розум учнів від одноманітних операцій, а вивільнену частину розумової енергії спрямовувати на творчу навчально-пізнавальну роботу. Такий підхід називають алгоритмізацією навчання і його можливості доцільно використовувати на різних уроках, зокрема, й у предметно-перетворювальній діяльності у процесі виготовлення проєктів на уроках дизайну і технологій. Встановлено, що навчальний алгоритм являє собою чітку систему, елементами якої є правила, вказівки, дії, дотримання і виконання яких дозволяють молодшим школярам ефективно та успішно виконувати навчально-пізнавальні завдання. Тому, зазвичай, при вивченні теми він рідко подається у готовому вигляді, а розробляється на уроці у залежності від складності правил та понять, кількість дій, які можуть варіюватися. Досліджено дидактичні можливості навчання молодших школярів розробці алгоритмів виконання предметно-перетворювальної діяльності на уроках дизайну і технологій, що підвищує рівень навчальних результатів. Запропоновано етапність складання алгоритмів предметно-перетворювальної діяльності на уроках технологій та дизайну, навчання яким може мати різні форми, надаються завчасно у вигляді готових карток з алгоритмами учням безпосередньо на уроці для заучування та закріплення інформації під час предметно-перетворювальної діяльності на етапі практичної роботи. Навчання цьому може організовуватися і шляхом спільного обговорення алгоритмів самими учнями при проведенні інструктажу. Така робота хоча й вимагає більших витрат часу, та все ж є ціннішою в дидактичному плані. Проведено аналіз результатів експериментального дослідження, які доводять ефективність виконаної роботи і вказують на те, що систематична, послідовна, цілеспрямована робота вчителя початкової школи із навчання розробці та використанню різних алгоритмів на уроці технологій та дизайну сприяє підвищенню рівня засвоєння навчального матеріалу, розвитку потрібних знань та умінь молодших школярів, а також зацікавлює їх навчальним матеріалом, формує позитивну навчальну мотивацію і сприяє формуванню алгоритмів предметно-перетворювальної діяльності. Це дозволяє уникати перевантажень одноманітними операціями і спрямовувати значну частину розумової енергії на реалізацію творчого потенціалу.

Біографії авторів

Валентина Васенко, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Наталія Ковтун, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Людмила Красюк, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

Kobernyk, O. M. (2023). Model orhanizatsiyi predmetno-peretvoryuvalnoyi diyalnosti uchniv silskoyi shkoly [A Model for Organizing Subject-Transformative Activities of Rural School Students]. URL: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/3/vupysk_6.pdf (date of application 03.03.2023 р.) [in Ukrainian].

Kraynikova, T. S. (2023). Alhorytmizatsiya navchannya [Algorithmization of training]. URL: https://vue.gov.ua/%D0%90%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%BC%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F (date of application 01.03.2023 р.) [in Ukrainian].

Slovnyk ukrayinskoyi movy, (1971) [Dictionary of the Ukrainian language] / red. tomu: P. P. Dotsenko, L. A. Yurchuk. Kyyiv: Nauk. dumka, V. 2, 311. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0001603 (date of application 01.03.2023 р.) [in Ukrainian].

Sukhomlynskyy, V. O. Sto porad uchytelevi [One hundred tips for teachers]. Vybrani tvory – Selected works. Kyyiv: Radyanska shkola, V. 2, 446–447 [in Ukrainian].

Teoretychni osnovy alhorytmizatsiyi protsesu navchannya molodshykh shkolyariv, (2023) [Theoretical foundations of algorithmization of the learning process of junior schoolchildren]. URL: http://refs.co.ua/64352-Teoreticheskie_osnovy_algoritmizacii_processa_obucheniya_mladshih_shkol_nikov.html (date of application 03.03.2023 р.) [in Ukrainian].

Khokhlina, O. P. (2000). Rozumovyy rozvytok uchniv u protsesi trudovoho vykhovannya [Mental development of students in the process of labor education]. Pedahohika i psykholohiya – Pedagogy and psychology, 1, 33–40 [in Ukrainian].

Shkilnyk, M. M. (1986). Problemnyy pidkhid do vyvchennya chastyn movy: posib. dlya vchyt [Problematic approach to the study of parts of speech: a manual for teachers]. Kyyiv: Rad. shk. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Васенко, В., Ковтун, Н. ., & Красюк, Л. (2023). АЛГОРИТМІЗАЦІЯ ПРЕДМЕТНО-ПЕРЕТВОРЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ДИЗАЙНУ І ТЕХНОЛОГІЙ. Scientia Et Societus, (3), 16–25. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/16-25

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ