МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/33-40

Ключові слова:

змішане навчання, гібридне навчання, зарубіжний досвід, модель, стратегії, онлайн-навчання, здобувачі вищої освіти

Анотація

У статті розглянуто змішане навчання, що виступає підходом, педагогічною й технологічною моделлю, а також методикою, що разом із інформаційними технологіями забезпечує взаємодію між студентами та викладачами в аудиторії. З’ясовано, що змішане навчання складається із трьох етапів: дистанційного вивчення, освоєння практичних аспектів у формі денних занять та підсумкового контролю. Охарактеризовано найбільш поширені моделі змішаного навчання: «Face-to-Face Driver», «Rotation», «Flex», «Online Lab», «Self-blend», «Online Driver». Доведено, що означені моделі змішаного навчання є класичними, котрі обмежено використовуються у чистому вигляді та зазвичай комбінуються із іншими. Означений перелік не є єдиним, а класифікація – досить умовна. Важливими є базові підходи до реалізації конкретної моделі змішаного навчання, а специфіка кожної дисципліни та індивідуальні вподобання викладачів створюють передумови до формування власних ефективних моделей змішаного навчання.

Проаналізовано міжнародний досвід змішаного навчання здобувачів вищої освіти таких країн як Канада (університети Делхаузі та Ватерлоо), США (Університет центральної Флориди, Стенфордський університет, Інститут Клейтон Крістен у Каліфорнії, Університет штату Монклер), Німеччини (Університет Бамберга). Розглянуто сучасні стратегії  змішаного навчання (планування етапів онлайн-навчання на основі дидактичного трикутника, створення гібридного кампусу на основі мультимодального навчання, використання додатків Web 2.0., Rocketship тощо). Запропоновано рекомендації до організації змішаного навчання в Україні із урахуванням міжнародного досвіду: використання системного підходу у сфері вищої освіти для залучення додаткових, спеціальних університетських методичних і технічних служб, позауніверситетських державних  і  недержавних організацій до організації роботи викладачів і студентів у змішаному форматі; застосування різних моделей змішаного навчання, ефективне їх комбінування; широке використання відомих і розробка нових стратегій змішаного навчання із урахуванням індивідуальних потреб здобувачів вищої освіти; забезпечення варіативного (згідно спектру створених моделей комбінованих курсів) та доступного (додаткові сервіси підтримки, навчальні ресурси, цифрові інструменти доступності, програми розвитку викладачів і студентівтощо)  навчального середовища для змішаного навчання.

Біографії авторів

Олександр Іваненко, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

аспірант кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Ангеліна Несен, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

аспірантка кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Посилання

Zadorozhna, I. P. (2015). Vykorystannia dosvidu SShA v orhanizatsii dystantsiinoho ta zmishanoho navchannia u vitchyznianykh universytetakh. [Using the experience of the USA in the organization of distance and blended education in domestic universities]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Ser. Pedahohika – Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series Pedagogy, 3, 138–143. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5743/1/Zadorozhna.pdf [in Ukrainian].

Ivashchenko, M. & Bykova, T. (2019). Porivnialno-pedahohichnyi analiz vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu vprovadzhennia zmishanoho navchannia v osvitnii protses. [Comparative-pedagogical analysis of domestic and foreign experience of introducing blended learning into the educational process]. DNU «Instytut modernizatsii zmistu osvity», 208–223[in Ukrainian].

Klymenko T. I. (2018). Mizhnarodnyi dosvid realizatsii zmishanoho navchannia u vykladanni inozemnykh mov. [International experience of implementing blended learning in teaching foreign languages]. Vykorystannia modeli zmishanoho navchannia pry vykladanni inozemnykh mov: tezy dopovidei [Using the blended learning model in teaching foreign languages: abstracts]. Kyiv.: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 55–57 [in Ukrainian].

Lastochkina, O. V. (2022). Zmishane navchannia v osvitnomu seredovyshchi universytetiv Kanady. [Blended learning in the educational environment of Canadian universities]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Ser.:«Pedahohika», «Psykholohiia», «Medytsyna» – Prospects and innovations of science. Series: "Pedagogy", "Psychology", "Medicine", 6 (11), 227–240. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1543/1541 [in Ukrainian].

Movchan, L. & Komisarenko N. (2022). Zmishane navchannia yak innovatsiina orhanizatsiia osvitnoho protsesu u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy na osnovi zarubizhnoho dosvidu. [Blended learning as an innovative organization form of the educational process in higher education institutions of Ukraine based on foreign experience]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Current issues in the humanities, 48, 2, 189–194 [in Ukrainian].

Osadcha, K. (2022). Dosvid Nimechchyny u zaprovadzhenni stratehii zmishanoho navchannia. [Germany's experience in implementing blended learning strategies]. Osvitolohichnyi dyskurs – Educational discourse, 3-4, 147–162 [in Ukrainian].

Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity. (2020). [Recommendations regarding the implementation of mixed education in institutions of professional pre-higher and higher education]. MON Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf [in Ukrainian].

Tkachuk, H. V. (2018). Zarubizhnyi dosvid realizatsii zmishanoho navchannia. [Foreign experience of implementing of blended learning]. Fizyko-matematychna osvita – Physics and mathematics education, 1 (15), 98–102 [in Ukrainian].

Tkachuk, H. V. (2019). Teoretychni i metodychni zasady praktychno-tekhnichnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky v umovakh zmishanoho navchannia [Theoretical and methodological principles of practical and technical training of future computer science teachers in the conditions of blended education]: dys… doktora ped. nauk: sp. 13.00.02 – Teoriia ta metodyka navchannia (tekhnichni dystsypliny)/ Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P.Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].

Chursanova, M., Harieieva, F., & Savchenko, D. (2021). Dosvid vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia v osvitnomu prostori Yevropy pid chas pandemii Covid-19. [The experience of using distance learning technologies in the educational space of Europe during the Covid-19 pandemic]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Ser.: Pedahohichni nauky – Scientific Notes of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, 2, 63–74 [in Ukrainian].

Hirmer, T., & Henrich, A. Lecture Recordings at the University – Analysis and Evaluation of Implementation Possibilities. (2019). Blended Learning:Educational Innovation for Personalized Learning. Vol. 11546. P. 151–163. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21562-0_13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Іваненко, О., & Несен, А. (2023). МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Scientia Et Societus, (3), 33–40. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/33-40

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ