РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВИХ МОТИВІВ ПОБУДОВИ РОЗПОВІДEЙ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/154-165

Ключові слова:

мовленнєві мотиви, діти дошкільного віку, розповідне мовлення, розповідь, психотехнології

Анотація

Мета статті полягає в презентації результатів діагностики мотивів побудови розповідей дітьми середнього та старшого дошкільного віку, описі психотехнологій й психотехнік розвитку мовленнєвих мотивів та їх впливу на мовленнєві мотиви дітей дошкільного віку. Результати дослідження розкривають особливості та рівні сформованості мовленнєвих мотивів дітей дошкільного віку, характеристику мотивів згідно з виокремленими рівнями; специфіку розробленої та апробованої психодидактичної технології розвитку мовленнєвої мотивації в дітей та її вплив на утворення мотивів розповідання. Виявлено, що представлена психотехнологія та комплекс інших розвиваючих заходів позитивно впливають на розвиток мовленнєвих мотивів дошкільників, а саме: нестійкі, несамостійні мотиви розповідного мовлення дітей змінюються на стійкі, самостійні й соціально спрямовані на реалізацію спілкування й навчально-мовленнєвої діяльності; у дошкільників виникає прагнення до мовленнєвого самовираження; усвідомлений образ передбачуваного (бажаного) результату розповіді стає усвідомленою метою, яка починає спрямовувати їхні мовленнєві процеси; у дітей старшого дошкільного віку з’являються елементи смислоформування – довільної та усвідомленої реалізації мотивів-цілей.

Біографія автора

Юлія Кролівець, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

доктор філософії зі спеціальності Психологія, старший викладач кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти

Посилання

Bohush, A. M., & Havrysh, N. V. (2014). Zaproshuiemo do rozmovy. Rozpovidannia za siuzhetnymy kartynamy [We invite you to a conversation. Storytelling based on the pictures]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian]. 2. Vygotskij, L. S. (2011). Myshlenie i rech [Thought and Language]. Moskva: AST: Astrel [in Russian]. 3. Dziubko, L. V., & Hrytseniuk, L. I. (2011). Diahnostyka navchalnoi motyvatsii [Diagnostics of learning motivation]. Kyiv: Shkilnyi. svit [in Ukrainian]. RVV «Vezha» Volyn. nats. un-tu im. Lesi Ukrainky [in Ukrainian]. 5. Zimnyaya, I. A. (1997). Pedagogicheskaya psihologiya [Pedagogical psychology]. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian]. 6. Kalmykova, L. O. (2011). Psykholohiia rozvytku movlennievoi diialnosti ditei doshkilnoho viku [Developmental psychology of preschooler’s speech activity]. dis... dr. of psyc. sciences: Kyiv [in Ukrainian]. 7. Kalmykova, L. O. (2016). Formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku movlennievoi diialnosti: diahnostykorozvyvalnyi kompleks [Formation of speech activity in children of senior preschool age: diagnostic and developmental complex]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo» [in Ukrainian]. 8. Kalmykova, L. O. (2008). Psykholohiia formuvannia movlennievoi diialnosti u ditei doshkilnoho viku: monohrafiia [Psychology of formation speech activity in children and preschoolers]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian]. 9. Krolivets, Yu. V. (2020). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku rozpovidnoho movlennia ditei doshkilnoho viku [Psychological features of the narrative speech development in preschool children]. Dys. doktora filosofii. Pereiaslav [in Ukrainian]. 10. Leontev, A. A. (1974). Lektsyia kak obrashchenye [Lecture as an appeal]. Moskva: «Znanye» RSFSR [in Russian]. 11. Kalmykova, L., Volzhentseva, I., Kharchenko, N., & Mysan, I. (2019). Bez motyvu ne buvaie tsilespriamovanoi movlennievoi aktyvnosti: svoieridnist dytiachykh monolohichnykh vyslovliuvan [There is no Target Oriented Speaking Activity without Motivation: Peculiarities of Children’s Monologues Expressions]. PSYCHOLINGUISTICS, 25(1), 107– 146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146. 12. Popychenko, S. S. (2016). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku motyvatsiinoi sfery ditei starshoho doshkilnoho viku [Psychological features of the development of the motivational sphere of older preschool children]. V. H. Kuz (Red.). Bulletin of the Research Laboratory «Vasyl Sukhomlynsky and the School of the 21st Century» – Bulletin of the Research Laboratory «Vasyl Sukhomlynsky and the School of the 21st Century», 10, 127–132 [in Ukrainian]. 13. Omeri, I., Mishchenko, A., Sholokh, D., & Sholokh, K. (2016-2017). Osoblyvosti motyvatsii navchannia ditei doshkilnoho viku [Peculiarities of motivation of preschool children’s learning]. The Bulletin of Psychology and Pedagogy – Bulletin of Psychology and Pedagogy, 18, 4 [in Ukrainian]. 14. Ostolosh, K. I., & Ivanova, V. V. (2018). Osoblyvosti formuvannia motyvatsiinoi hotovnosti do navchannia u ditei starshoho doshkilnoho viku [Peculiarities of Formation of Motivational Readiness for Learning in Senior Preschool Children]. Education and formation of competitiveness of specialists in the context of European integration: Zbirnyk tez dopovidei za materialamy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. (m. Mukachevo, 25-26 zhovtnia 2018 roku) [Education and formation of competitiveness of specialists in the context of European integration: Collection of abstracts based on the materials of the II International Scientific and Practical Conference (Mukachevo, October 25-26, 2018)], 276– 278 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Кролівець, Ю. . (2023). РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВИХ МОТИВІВ ПОБУДОВИ РОЗПОВІДEЙ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Scientia Et Societus, (3), 154–165. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/154-165

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ ТА ПОВЕДІНКОВІ НАУКИ