РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ, ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ І ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАЛЬНИХ ЕКСКУРСІЙ З ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/2/85-92

Ключові слова:

пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності, творчі здібності, навчальні екскурсії, географія

Анотація

У статті схарактеризовано розвиток пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей учнів закладів загальної середньої освіти у процесі навчальних екскурсій з географії. Особлива увага приділена ефективності процесу формування географічних знань, умінь та навичок у позаурочний час, а саме, під час екскурсій. Вони є логічним продовженням уроків, забезпечуючи при цьому безперервність навчальної та виховної роботи з географії у позаурочний час.

Географічні екскурсії є однією з форм пізнавальної діяльності школярів. Проведення їх вимагає застосування сучасних методів навчання. Екскурсії мають продовження засвоєння теоретичного матеріалу учнями на уроках географії, але в іншій обстановці – серед природи рідного краю, на промисловому чи транспортному підприємствах, музеї, тощо.

Екскурсії мають велике навчально-виховне значення. На думку К.Д. Ушинського «Чудовий краєвид має такий великий виховний вплив на розвиток молодої душі, з яким важко змагатися впливові педагога, що день, проведений дитиною серед гаїв і полів, вартий багатьох тижнів, проведених на навчальній лаві».

Цінність екскурсій з географії полягає в тому, що школярі сприймають природні об’єкти безпосередньо різними органами чуття, спостерігають та аналізують взаємозв’язки між ними в природному середовищі. Це сприяє формуванню пізнавального інтересу та творчих здібностей учнів бачити природу як єдине ціле, в якому всі елементи тісно пов’язані між собою, утворюючи природний ланцюг.

Оволодіння учнями географічними знаннями, уміннями та компетенціями на уроках географії та закріплення їх під час екскурсій дає змогу зорієнтуватися у складних сучасних суспільних процесах і національно ідентифікуватися.

Одним із головних завдань нової української школи є підвищення ефективності освітнього процесу з метою сприяння всебічному і гармонійному розвитку особистості, її моральному та інтелектуальному самовдосконаленню. Особливої актуальності набуває формування пізнавального інтересу в учнів у нинішніх соціально-педагогічних умовах їх життєдіяльності.

Навчальні екскурсії з географії є основною формою позаурочної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти.

Біографія автора

Людмила Воловик, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат географічних наук, доцент, завідувач кафедри географії, екології і методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

Babeshko, O. O. (2005). Metodyka navchannya heohrafiyi [Methodology of teaching geography], 44–122 [in

Ukraine].

Bekh, I .D. (2009). Kompetentnisnyy pidkhid u suchasniy osviti [Competency approach in modern education].

Pedahohika vyshchoyi shkoly : metodolohiya, teoriya i tekhnolohiyi – Higher school pedagogy: methodology, theory and technology, 3, 21–24 [in Ukraine].

Bykovsaposka, O. V. (2007). Realizatsiya kompetentnisnoho pidkhodu v pozashkilaposniy osviti [Implementation

of the competence approach in extracurricular education]. Pozashkilna osvita ta vykhovannya – Extracurricular education and upbringing, 2, 7–17 [in Ukraine].

Boyk, V. M. (2004). Zakordonnyy dosvid rozvytku heohrafiyi ridnoho krayu [Foreign experience of the development

of the geography of the native region]. Heohrafiya ta osnovy ekonomiky v shkoli – Geography and basics of economics at school, 5, 28–29 [in Ukraine].

Boreyko, A. I., Boreyko S. O. (2012). Ekskursiya yak zasib estetychnoho samorozvytku uchniv [Excursion as a

means of aesthetic self-development of students]. Estetychne vykhovannya ditey ta molodi: teoriya, praktyka, perspektyvy rozvytku – Aesthetic education of children and youth: theory, practice, development prospects. Collection of scientific papers, 311–316 [in Ukraine].

Varakuta, O. M. (2002). Formuvannia v uchniv heohrafichnykh poniat [Formation of students' geographical

concepts]. Heohrafiia ta osnovy ekonomiky v shkoli – Geography and basics of economics at school, 6, 28–31 [in Ukraine].

Vishnikina, L. P. (2015). Zmist predmetnykh heohrafichnykh kompetentsii uchniv [The content of subject geographic

competencies of students]. Imidzh suchasnoho pedahoha – The image of a modern teacher, 10, 3–6 [in Ukraine].

Heohrafiia. Prohrama dlia 6-9-kh klasiv ZNZ. [Geography. Program for 6th-9th grades of ZNZ]. Retrieved from:

[in Ukraine].

Hryshko, S. V., Nepsha, Ya. Yu. (2019). Navchalni ekskursii yak forma orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu

pry vyvchenni heohrafii. [Educational excursions as a form of organization of the educational process in the study of geography]. Volodymyr-Volynskyi pedahohichnyi koledzh im. A. Yu. Krymskoho: mynuvshyna, suchasnist, maibuttia – Volodymyr-Volyn Pedagogical College named after A. Yu. Krymskyi: past, present, future, materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu, prysviachenoi 80-richchiu osvitnoho zakladu, (28 lystop. 2019 r., m. Volodymyr-Volynskyi), 332–334. Retrieved from: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/8398 [in Ukraine].

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. Retrieved from:

[in Ukraine].

Dodatok do lysta MON vid 06.02.08. №1/9-61. Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-

vykhovnoho protsesu pid chas provedennia navchalnykh ekskursii ta navchalnoi praktyky uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. [Addendum to the letter of the Ministry of Education and Culture dated 06.02.08. No. 1/9-61. Methodological recommendations on the organization of the educational process during educational excursions and educational practice of students of general educational institutions]. Retrieved from: https:// / [in Ukraine].

Zhemerov, O. O., Yanchenko, A. I. (2015). Rozrobka novoi systemy shkilnykh heohrafichnykh ekskursii u pryrodu

[Development of a new system of school geographical excursions into nature]. Problemy bezperervnoi heohrafichnoi osvity i kartohrafii. Zbirnyk naukovykh prats – Problems of continuous geographical education and cartography. Collection of scientific papers, 62-64 [in Ukraine].

Kobernik, S. (2009). Samokontrol uchnia yak osnova zdiisnennia potochnoho kontroliu navchalnykh dosiahnen z

heohrafii [Student self-monitoring as a basis for ongoing monitoring of educational achievements in geography]. Heohrafiia ta osnovy ekonomiky v shkoli – Geography and basics of economics at school, 9, 2–5 [in Ukraine].

Kobernik, S. H. Kontseptsiia zmistu osvity dlia yevropeiskoho vymiru Ukrainy [The concept of the content of

education for the European dimension of Ukraine]. Retrieved from: https://osvita.ua/school/ school_today [in Ukraine].

Krachylo, M. (2006). Heohrafiia : praktychni zaniattia na mistsevosti [Geography: practical classes in the area].

Biblioteka «Shkilnoho svitu» – «School World» Library, 12–88 [in Ukraine].

Kryzhanivskyi, V. V., Severynova, A. M., Danylenko, L. I. (2022). Modelna navchalna prohrama z intehrovanoho

kursu «Piznaiemo pryrodu» (adaptatsiinyi tsykl, 5-6 klasy) [Model curriculum from the integrated course «Getting to know nature» (adaptation cycle, grades 5-6)]. Cherkaskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv Cherkaskoi oblasnoi rady – Cherkasy Regional Institute of Postgraduate Education of Pedagogical Workers of the Cherkasy Regional Council, 4–38 [in Ukraine].

Kushnarenko, N. H. (2015). Pidruchnyk heohrafii yak zasib orhanizatsii ta provedennia kraieznavchykh ekskursii

[A geography textbook as a means of organizing and conducting local history excursions]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Vypusk 38. Pedahohika ta psykholohiia. Zbirnyk naukovykh prats – Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Issue 38. Pedagogy and psychology. Collection of scientific papers,82–89 [in Ukraine].

Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu pid chas provedennia navchalnykh

ekskursii ta navchalnoi praktyky uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Methodological recommendations on the organization of the educational process during educational excursions and educational practice of students of general educational institutions]. Retrieved from: osvita. ua/legislation/Ser_osv/2617/ [in Ukraine].

Zakon Ukrayiny №2145 – VІІІ «Pro osvitu» [Law of Ukraine No. 2145-VІІІ «About education»]. Holos Ukrainy –

Voice of Ukraine, 178-179, 10–22 [in Ukrainе].

Timets, O. V. (2008). Heohrafichna osvita yak osnova formuvannia zhyttievykh kompetentsii uchniv : reforma

shkilnoi osvity[Geographical education as a basis for the formation of students' life competencies: reform of school education]. Heohrafiya ta osnovy ekonomiky v shkoli – Geography and basics of economics at school, 6, 2–5 [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-30

Як цитувати

Воловик, Л. (2022). РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ, ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ І ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАЛЬНИХ ЕКСКУРСІЙ З ГЕОГРАФІЇ. Scientia Et Societus, (2), 85–92. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/2/85-92

Номер

Розділ

Статті