ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/166-172

Ключові слова:

екологічна компетентність, шкільна географічна освіта, наука, ефективне раціональне природокористування, навколишнє середовище, природний ландшафт

Анотація

Географічна освіта сучасного покоління має бути спрямована на формування в учнів цікавості і захоплення планетою, і ці почуття мають залишатися з ними впродовж всього життя. Стаття присвячена формуванню у здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти екологічної компетентності. Результатом опанування шкільного курсу географії мають стати знання про різноманітні географічні явища та процеси, населення, ресурси, природне та соціальне середовища, а також глибоке розуміння основних суспільних процесів на планеті Земля. Екологічна компетентність є однією із складових предметних компетентностей. Навчання географії сприяє формуванню в учнів знань про навколишній світ, взаємодію між фізичними і суспільними процесами, раціонального ефективного використання природноресурсного потенціалу в усіх сферах людської діяльності, збереження екосистем для наступних поколінь. Географічні знання забезпечують формування екологічної компетентності в учнів, розуміння важливості сталого (збалансованого) розвитку, збереження природних ландшафтів і навколишнього середовища в цілому. Важливого значення набуває формування в учнів закладів загальної середньої освіти просторової уяви, мислення, вміння пояснити як природні та суспільні об’єкти, фізичні явища та процеси на планеті в різних масштабах взаємопов’язані між собою та змінюються в часі. Екологічна компетентність – це компетентність життєвої доцільності і прикладної функціональності. Сучасна географічна освіта спрямована не тільки на знання, оскільки для успішної повсякденної діяльності нині замало знань і умінь, більш необхідним є зосередження своїх зусиль на конкретних завданнях, виявленні проблем, веденні самостійного чи спільного пошуку способів їх розв’язання, відповідального відношення за результати дій і вчинків. Зміст занять із географії, методи та форми уроків мають бути спрямовані на виховання у здобувачів освіти почуття обов’язку щодо обстоюванню важливості ощадливого та раціонального використання природних ресурсів, толерантності, працьовитості, екологічної свідомості; прагнення до пізнання й істини, формування відповідальності за власні вчинки

Біографія автора

Людмила Воловик, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат географічних наук, доцент завідувач кафедри географії, екології і методики навчання

Посилання

Vishnikina, L. P. (2015). Zmist predmetnykh heohrafichnykh kompetentsii uchniv [The content of subject geographic competencies of students]. Imidzh suchasnoho pedahoha – The image of a modern teacher, 10, 3–6 [in Ukrainian]. 2. Heohrafiia (2022). Prohrama dlia 6-9-kh klasiv ZNZ. [Geography. Program for 6th-9th grades of ZNZ]. URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/56127/ [in Ukrainian]. 3. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/898-2020-%D0%BF [in Ukrainian]. 4. Dovhan, H. D. (2022.). Heohrafiia. [Education manual for the 6th grade total among. Education]. Kharkiv : Vyd-vo «Ranok», 122–169 [Ukrainian]. 5. Koval, O. V., Pogasii, I. O. (2019). Ekolohichna kompetentnist uchytelia Novoi ukrainskoi shkoly. Navchalno– metodychnyi posibnyk v tablytsiakh i skhemakh. [Educational and methodological manual in tables and diagrams]. Chernihiv : NUChK imeni T. H. Shevchenka, 4–24 [Ukrainian]. 6. Kryzhanivskyi, V. V., Severynova, A. M., Danylenko, L. I. (2022). Modelna navchalna prohrama z intehrovanoho kursu «Piznaiemo pryrodu» (adaptatsiinyi tsykl, 5-6 klasy) [Model curriculum from the integrated course «Getting to know nature» (adaptation cycle, grades 5-6)]. Cherkaskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv Cherkaskoi oblasnoi rady – Cherkasy Regional Institute of Postgraduate Education of Pedagogical Workers of the Cherkasy Regional Council, 4–38 [in Ukrainian]. 7. Zakon Ukrayiny (2017) № 2145 – VІІІ «Pro osvitu» [Law of Ukraine No. 2145-VІІІ «About education»]. Holos Ukrainy – Voice of Ukraine, 178-179, 10–22 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Воловик, Л. (2023). ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОГРАФІЇ. Scientia Et Societus, (3), 166–172. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/166-172

Номер

Розділ

ПРИРОДНИЧІ НАУКИ