ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МЕДИЧНИХ ФАХІВЦІВ В АСПЕКТІ ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/9-15

Ключові слова:

професійна підготовка, здобувачі вищої медичної освіти, медична реабілітація, мульти дисциплінарна команда, військовослужбовці, паліативні хворі, COVID-2019

Анотація

У статті висвітлена проблема професійної підготовки медичних фахівців із фокусом на фізичну реабілітацію потерпілих. Особлива увага звертається на реабілітацію військовослужбовців, осіб із постковідним синдроном і паліативних пацієнтів. Розглядається професійна підготовка медичних кадрів в умовах трансформації системи охорони здоров’я, а саме в аспекті формування комплексної системи реабілітаційних заходів, запровадження мультидисциплінарного підходу та командної роботи фахівців різного спрямування. Доведено, що розв’язання означеної проблеми сприятиме відновленню повноцінної життєдіяльності індивідуумів відповідно до їх потреб в умовах перебування у довкіллі й соціальному середовищі. Встановлено, що в професійній підготовці студентів закладів вищої медичної освіти компетентністний та системний методологічні підходи є визначальними. Запропоновано впровадження в освітній процес професійної підготовки майбутніх медичних фахівців компетентнісного підходу із метою формування їх фахової компетентності при проведенні реабілітаційних заходів.

Фахову компетентність медика фізичної реабілітації (лікаря, магістра з фізичної терапії та магістра медсестринства) розглянуто в якості високо мотивованої особистості, яка здатна мислити клінічно, володіє уміннями, знаннями та навичками у професійній медичній сфері, спроможна ефективно діяти в умовах нестандартних ситуацій, самостійно приймати рішення та безперервно прагне до професійного саморозвитку. Доведено, що спеціальна компетентність якісно підготовленого та вмотивованого студента-медика передбачає його здатність ефективно визначати проблеми, що пов’язані зі лімітуваннями фізичної, когнітивної, психоемоційної, духовної сфер пацієнтів відповідно до Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я.

Біографії авторів

Любов Білик, Черкаська медична академія

кандидат педагогічних наук, проректор з науково-педагогічної роботи та післядипломної освіти Черкаської медичної академії

Юрій Шапран, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри біології, методології і методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

Hnilusha, N. V. (2004). Systemnyi pidkhid v ekolohichnii osviti [System approach in environmental education]. Ekolohiya ta noosferolohiya – Ecology and noospherology, 15(1-2), 152–155 [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Pidlypniak, I. Yu. (2015). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v suchasnii osvitnii paradyhmi [Implementation of the competence approach in the modern educational paradigm]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky – Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical sciences, 10, 105–110 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2004). Dyskusiia ukrainskykh pedahohiv navkolo pytan zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti [Discussion of Ukrainian teachers on the issue of introducing the competence approach in Ukrainian education]. Competency approach in modern education [World experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii nadannia reabilitatsiinoi dopomohy na reabilitatsiinykh marshrutakh: Nakaz MOZ Ukrainy vid 16.11.2022 № 2083. (2022). [On the approval of the Procedure for the organization of rehabilitation assistance on rehabilitation routes: Decree of the Ministry of Health of Ukraine]. Verkhovna Rada Ukrayiny – Verkhovna Rada of Ukraine: official website. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1516-22#Text (date of application 22.04.2023) [in Ukrainian].

Pro reabilitatsiiu u sferi okhorony zdorov’ia (2022): Zakon Ukrainy vid 29 lypnia 2022 r. № 2494-ІХ. (2022). [On rehabilitation in the field of health care: Law of Ukraine dated July 29, 2022 № 2494-ІХ]. Verkhovna Rada Ukrayiny – Verkhovna Rada of Ukraine: official web site. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20#Text (date of application 22.04.2023) [in Ukrainian].

Sushchenko, L. P. (2007). Formuvannia motyvatsii do uspishnoi profesiinoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv iz fizychnoi reabilitatsii [Formation of motivation for successful professional activity of future specialists in physical rehabilitation]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 6, 276–279. [in Ukrainian].

Recommendations of the European Association for Palliative Care (EAPC) (2013). For the Development of Undergraduate Curricula in Palliative Medicine At European Medical Schools: Report of the EAPC Steering Group on Medical Education and Training in Palliative Care. (2013). 24 р. URL: http://surl.li/hokyj (date of application 23.04.2023)

What are the Differences Between Occupational and Physical Therapy? East Carolina Rehab and Wellness: web site. URL: http://surl.li/hojok (date of application 22.04.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Білик, Л., & Шапран, Ю. (2023). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МЕДИЧНИХ ФАХІВЦІВ В АСПЕКТІ ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ. Scientia Et Societus, (3), 9–15. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/9-15

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ