ВИТОКИ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/74-81

Ключові слова:

творча спадщина Григорія Сковороди, педагогічні інновації, морально-ціннісний підхід, особистісно орієнтоване навчання, інтерактивне навчання, ігровий метод, навчання і виховання особистості, інноваційний підхід в освіті

Анотація

Актуальність теми зумовлена дослідженням вітчизняного філософа, педагога Григорія Сковороди та можливістю впровадження його ідей про навчання і виховання в інноваційний розвиток сучасної педагогічної освіти. Мета написання статті полягає в аналізі, осмисленні педагогічної спадщини Григорія Сковороди, його універсального світогляду та інноваційності у формуванні інтелектуальної та духовної особистості учня. Проаналізовано внесок учених у галузі філософії, педагогіки і психології щодо обґрунтування ідей і поглядів Григорія Сковороди на освіту, навчання і виховання. Аналізується застосування педагогом різноманітних інструментів, методів та прийомів впливу на особистість учня, розвиток його творчої активності і самостійності з використанням інноваційних підходів, які не втратили свою цінність і актуальність в сучасному освітньому процесі. Йдеться про особистісно орієнтоване навчання, інтерактивне навчання, ігровий метод, що застосовував у педагогічній діяльності Григорій Сковорода. У статті обґрунтовується морально-ціннісний підхід Григорія Сковороди до навчання і виховання особистості, який проявляється у дотриманні гуманістичних принципів, норм і правил, в альтруїстичному характері почуттів і переживань, перевазі соціально цінних мотивів поведінки. Самопізнання і «сродний труд» філософа знаходять вираження у визнанні потреб та інтересів іншої людини, її права на свободу волевиявлення, здатності до духовного самовдосконалення, гармонії зі світом для становлення і реалізації себе як особистості. Рекомендовано впроваджувати педагогічні інновації Григорія Сковороди в сучасну педагогічну освіту

Біографія автора

Антоніна Розсоха, Університет Григорія Сковороди у Переяслава

кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Посилання

Bekh, I. D. (2006). Vykhovannya osobystosti: Skhodzhennya do dukhovnosti [Education of the individual: Climbing to spirituality]. Kyyiv [in Ukrainian]. 2. Dubasenyuk, O. A. (2008). Psykholoho-pedahohichni chynnyky tsinnisno oriyentovanoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv [Psychological and pedagogical factors of value-based training of future teachers]. Tsinnisni oriyentatsiyi navchalnoyi diyalnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u konteksti suchasnykh vymoh do osvity: nauk.-metod. zb. – Value orientations of educational activity of pupils of general educational institutions in the context of modern requirements for education: scientific and methodological collection. Zhytomyr, 11–19 [in Ukrainian]. 3. Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi : posibnyk (2015). [Innovative pedagogical technologies: a manual]. Kyyiv [in Ukrainian]. 4. Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» (2017) [The Law of Ukraine «On Education»]. 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian]. 5. Rozsokha, A; Lokhvytska, L; Azman, C. (2021). Nature of Moral Philosophy in the Human Universe: Retrospective Analysis and Modern Paradigms. Philosophy and cosmology – Filosofiya i cosmologiya. Vol. 26. P. 100-113. DOI:10.29202/phil-cosm/26/8 6. Kostenko, D. (2018). Formuvannya mizhkuturnoyi kompetentnosti studentiv: realiyi ta vyklyky suchasnoho osvitn’oho seredovyshcha [Formation of students’ intercultural competence: realities and challenges of the modern educational environment]. Visnyk natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, 2(4), 23 [in Ukrainian]. 7. Sytchenko, A. (2021). Syla dotepnoyi mudrosti v baykakh Hryhoriya Skovorody [The power of witty wisdom in the fables of Hryhorii Skovoroda]. Pereyaslavski Skovorodynivs’ki studiyi – Pereyaslav Skovoroda Studies, 7, 412–448 [in Ukrainian]. 8. Skovoroda, H. (2011). Povna akademichna zbirka tvoriv [The complete academic collection of works]. Kharkiv– Edmonton–Toronto: Maydan; Vydavnytstvo Kanadskoho Instytutu Ukrayinskykh Studiy [in Ukrainian]. 9. Smikal, V. O. (2020). Innovatsiyni osvitni tekhnolohiyi zmishanoho navchannya v profesiyniy pidhotovtsi vykladacha vyshchoyi shkoly [Innovative Educational Technologies of Blended Learning in Higher Education Teacher Training]. Istoryko-pedahohichni studiyi: Naukovyy chasopys – Historical and Pedagogical Studies: A scientific journal, 13–14, 153 [in Ukrainian]. 10. Tokman, H. (2022). Poetychna skovorodiana u fakhoviy pidhotovtsi maybutn’oho vchytelya ukrayins’koyi movy i literatury: metod proyektiv [Poetic frying pan in the professional training of a future teacher of Ukrainian language and literature: the project method]. Pereyaslavs’ki skovorodynivs’ki studiyi. Spetsvypusk: navchal’nyy posibnyk-antolohiya – Pereyaslav Skovoroda Studies. Special issue: a textbook-anthology «Poetic Glory to Skovoroda», 8, 50–88 [in Ukrainian] 11. Ushkalov, L. (2017). Lovytva nevlovnoho ptakha: zhyttya Hryhoriya Skovorody [Catching an elusive bird: the life of Hryhorii Skovoroda]. Kyyiv [in Ukrainian]. 12. Fedorak, N. (2022). «Lyubomudriye» na ruyinakh sichi: Hryhoriy Skovoroda i «natsional’ne pytannya» [«Wisdom» on the ruins of the Sich: Hryhoriy Skovoroda and the «national question»]. Pereyaslavs’ki Skovorodynivs’ki studiyi – Pereyaslav Skovorodynivka studios, 9, 147–164 [in Ukrainian]. 13. Shapran, O., Shapran, Yu. (2010). Stvorennya innovatsiynoho osvitn’oho seredovyshcha v protsesi profesiynoyi pidhotovky maybutn’oho vchytelya [Creating an Innovative Educational Environment in the Process of Future Teacher Training]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 9, 108–110 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Розсоха, А. (2023). ВИТОКИ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ. Scientia Et Societus, (3), 74–81. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/74-81

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ