ГОЛОГРАФІЧНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ФАХОВОГО МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ

Автор(и)

  • Олена Солодовник Новоград-Волинський медичний фаховий коледж Житомирської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-6151-4353
  • Валерія Горбаченко Новоград-Волинський медичний фаховий коледж Житомирської обласної ради https://orcid.org/0009-0004-9374-1998

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/100-107

Ключові слова:

вітагенні технології, прийоми вітогенного навчання, голографічний підхід, здоров’язбережувальне освітнє середовище, фаховий медичний коледж

Анотація

У статті розглянуто особливості використання голографічного підходу щодо формування здоров’язбережувального освітнього середовища в медичному коледжі, який ґрунтується на актуалізації життєвого досвіду особистості, її інтелектуально-психологічного потенціалу з освітньою метою. Розглянуто здоров’язбережувальне середовище медичного коледжу як педагогічне, психологічне та соціальне оточення, під впливом якого відбувається процес активного формування в учасників освітнього процесу ціннісного ставлення до здоров’я та розвиваються навички і компетентності здорового способу життя. Доведено, що здоров’язбережувальні освітні середовища різних закладів освіти можуть відрізнятися в залежності від використання в них певного технологічного підходу до їх функціонування. З’ясовано, що голографічний підхід сприяє актуалізації вітагенного досвіду, що відображає певний процес чи об’єкт у багатовимірному (не менше трьох проєкцій) просторі. Саме життєвий досвід найбільш суттєво впливає на особистість, визначаючи її систему поглядів, цінностей, переконань, поведінку людини. Тому в процесі формування здоров’язбережувального середовища медичного коледжу в нагоді стає вітагенне навчання та основні його прийоми: стартової актуалізації життєвого досвіду студентів; додаткового конструювання незакінченої освітньої моделі; тимчасової, просторової, змістової синхронізації освітніх проєкцій (факти, що викладаються із розкриттям зв’язків); творчого моделювання ідеальних освітніх об’єктів (встановлення зв’язків абстрактних фактів із реаліями сьогодення); вітагенного одухотворення об’єктів живої та неживої природи (її «олюднення» та ін.). Визначено необхідність комплексного використання вітагенних і оздоровчих технологій у практиці створення здоров’язбережувального освітнього середовища медичного коледжу

Біографії авторів

Олена Солодовник, Новоград-Волинський медичний фаховий коледж Житомирської обласної ради

кандидат педагогічних наук, директор

Валерія Горбаченко, Новоград-Волинський медичний фаховий коледж Житомирської обласної ради

кандидат педагогічних наук, викладач

Посилання

Ivanova, O. S. (2020). Vitahenni tekhnolohii navchannia u vyshchomu tekhnichnomu navchalnomu zakladi [Vitagenic learning technologies in a higher technical educational institution]. Upravlinnia yakistiu pidhotovky fakhivtsiv. URL: http://mx.ogasa.org.ua/bitstream/123456789/8835/1 [in Ukrainian]. 2. Kabatska, O. V. (2020). Systema formuvannia zdoroviazberezhuvalnoho osvitnoho seredovyshcha v klasychnykh universytetakh [The system of forming a health-preserving educational environment in classical universities]: dys. … doktora ped. nauk: za sp. 13.00.07 – «Teoriia ta metodyka vykhovannia» / Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody MON Ukrainy; Derzhavnyi zaklad «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka» MON Ukrainy. Kharkiv [in Ukrainian]. 3. Kremenchuk, A. S. (2018). Naukove obgruntuvannia pedahohichnykh tekhnolohii formuvannia polikulturnoi kompetentnosti inozemnykh studentiv-medykiv u protsesi vyvchennia dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Scientific substantiation of pedagogical technologies for the formation of multicultural competence of foreign medical students in the process of studying the disciplines of the humanitarian cycle]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Ser.: «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky – Bulletin of the Alfred Nobel University. Series: «Pedagogy and Psychology». Pedagogical sciences, 1 (15), 143–149 [in Ukrainian]. 4. Kurliand, Z. N. (2014). Vitahenna tekhnolohiia formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnoho vchytelia [Vitagenic technology for the formation of the professional identity of the future teacher]. Nauka i osvita – Science and education, 10, 111–115 [in Ukrainian]. 5. Pastukhova, N. L., Sadovnychenko, Yu. O., Miasoiedov, V. V. (2018). Zdoroviazberezhuvalni aspekty pedahohichnykh tekhnolohii. Suchasni zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii [Health-preserving aspects of pedagogical technologies]: monohrafiia za zahalnoiu redaktsiieiu Yu. D. Boichuka. Kharkiv: Oryhinal, 350-360 [in Ukrainian]. 6. Pyliuk, N. V. (2021). Pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do realizatsii zdoroviazberihaiuchykh tekhnolohii u spetsialnykh zahalnoosvitnikh zakladakh [Preparation of future social pedagogues for the implementation of healthpreserving technologies in special general educational institutions]: dys. … kand. ped. nauk: za sp. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» (011 – Osvitni, pedahohichni nauky) / Rivnenskyi derzhavnyi humanitarnyi universytet. Rivne [in Ukrainian]. 7. Skrypnyk, L. M. (2018). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u systemi pidhotovky maibutnikh kvalifikovanykh fakhivtsiv [Health-saving technologies in the system of training future qualified specialists]. Humanitarnyi visnyk Poltavskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu imeni Yuriia Kondratiuka – Humanitarian Bulletin of Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic, 4, 36–42 [in Ukrainian]. 8. Shostka, M. (2022). Vykorystannia elementiv vitahennoho navchannia na zaniattiakh z ukrainskoi literatury [The use of elements of vitamin education in classes on Ukrainian literature]. Ukrainska mova i literatura v shkoli – Ukrainian language and literature at school, 74–75, 73–77 [in Ukrainian]. 9. Shcherbak, I. M., Drozhyk, L. V. (2020). Zdoroviazberezhuvalne osvitnie seredovyshche ta yoho rol u formuvanni ekoloho-valeolohichnoi kultury molodi [Health-preserving educational environment and its role in the formation of ecological and valeological culture of youth]. Formuvannia kompetentnosti indyvidualnoho zdoroviazberezhennia: teoriia i praktyka v osvitnikh protsesakh: monohrafiia. Kyiv: «Maisterni mahisteriumu», 145–151[in Ukrainian]. 10. Iatsyshyna, O. V. (2020). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u humanitarnii pidhotovtsi maibutnikh likariv [Healthsaving technologies in the humanitarian training of future doctors]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Ser.: Pedahohika, sotsialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Ser: Pedagogy, social work, 35, 197–199 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Солодовник, О., & Горбаченко, В. (2023). ГОЛОГРАФІЧНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ФАХОВОГО МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ. Scientia Et Societus, (3), 100–107. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/100-107

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ