СУТНІСТЬ І АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНЬОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ У ФАХОВИХ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/2/15-24

Ключові слова:

управління, управління освітнім процесом, фаховий медичний коледж, передвища освіта, керівництво

Анотація

У статті розглянуто процеси управління, керівництва та менеджменту в медичних коледжах, які базуються на загальних принципах управлінської діяльності задля ефективної підготовки фахівців для системи охорони здоров’я. Доведено, що фахова передвища освіта орієнтована на розвиток певної освітньої кваліфікації, яка формує здатність особи виконувати спеціалізовані завдання у певній галузі професійної діяльності. Виявлено, що сутність поняття

«управління» розглядається через призму дефініцій «вплив», «взаємодія», «цілеспрямована організаційна діяльність». Серед найбільш поширених управлінських підходів виділяються діяльнісний, системний, соціально-психологічний, компетентнісний. У процесі дослідження доведено, що поняття «управління» ширше за обсягом і змістом, аніж поняття «керівництво», яке є не лише складовою системи управління, але й відображує характерний, постійний, стійкий зв’язок між виконавцями і керівниками. З’ясовано, що в процесі управління соціально- педагогічними системами (у тому числі і закладами фахової передвищої освіти), відбувається взаємодія («людина – людина»), тобто налагоджуються суб’єкт-суб’єктні стосунки. Суб’єкти управління в закладі освіти складають керуючу і керовану підсистеми. Органи управління у сфері фахової передвищої освіти здійснюють свої функції в межах повноважень на різних рівнях. Важливим завданням освітнього процесу фахових коледжів стає створення управлінського механізму, який забезпечує високу якість освіти. З урахуванням наукового бачення проблеми дослідження іншими вченими подано авторське тлумачення поняття «управління освітнім процесом фахового медичного коледжу» як багатофункціонального виду діяльності, що передбачає активну, послідовну взаємодію від планування до моніторингу освіти в складній і відкритій у часі соціально-педагогічній суб’єкт-суб’єктній системі з метою підвищення ефективності підготовки майбутніх медичних працівників із урахуванням діючих зовнішніх та внутрішніх чинників. Проведено аналіз статистичних даних щодо функціонування закладів фахової передвищої освіти, чисельності здобувачів освіти у фахових коледжах, кількості середнього медичного персоналу, що працюють у закладах охорони здоров’я.

Біографії авторів

Ольга Шапран, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Анна Солодовник, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

аспірант кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

References

Bielova, L. O. (2016). Yakisna osvita yak zaporuka yakosti zhyttia naselennia. [Quality education as a guarantee of

the quality of life of the population]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia: zb. nauk. pr. Kharkiv: Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr», 4 (54), 8–17 [inUkrainian].

Hordiichuk, S. V. (2020). Stratehichnyi menedzhment u zabezpechenni yakosti osvitnoho protsesu medychnoh

koledzhu. [Strategic management in ensuring the quality of the educational process of the medical college]. Naukovi zapysky – Proceedings. Ser.: Pedahohika, 1, 168-174 [in Ukrainian].

Hordiichuk, S. V. (2016). Yakist yak priorytetnyi napriam osvitnoi diialnosti medychnoho navchalnoho zakladu.

[Quality as a priority direction of educational activity of a medical educational institution]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. T. Shevchenka Ser.: Pedahohichni nauky – Bulletin of the National University named after T. Shevchenko, Ser.: Pedagogical Sciences, 6 (303), 100–107 [in Ukrainian].

Horobets, D. V. (2010). Menedzhment osvitnikh innovatsii yak osnova upravlinnia rozvytkom pedahohichnoho

koledzhu. [Management of educational innovations as a basis for managing of the development of the pedagogical college].

Nauka i osvita – Science and education, 7, 64-67 [in Ukrainian].

Dediukh, Ye. V. (2019). Upravlinnia osvitnim protsesom zakladu pozashkilnoi osvity: osnovni katehorii

doslidzhennia. [Management of the educational process of an out-of-school education institution: main categories of

research]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Ser.:Pedahohichni nauky – Bulletin of postgraduate education. Ser. Pedagogical sciences, 7(36), 37-54. URL: https://doi.org/10.32405/2218‐7650 [in Ukrainian]

Drach, I. (2012). Fenomen upravlinnia v umovakh transformatsii osvity. [The phenomenon of management in the

conditions of educational transformation]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu – Theory and methodology of education management, 9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ttmuo_2012_9_12 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro fakhovu peredvyshchu osvitu» (2019). [Law of Ukraine «On Vocational Pre-Higher Education»].

Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) – Information of the Verkhovna Rada (VVR), 30, 119 [in Ukrainian].

Malakanova, L. V., Sorokina H. Iu. (2007). Innovatsiini protsesy v suchasnii upravlinskii diialnosti [Innovative

processes in modern managerial activity]: zb. nauk. pr. Mizhnarod. naukovo-prakt. konf. ХХ Karyshynski chytannia, 217- 219 [in Ukrainian].

Marmaza, O. I. (2017). Menedzhment osvitnoi orhanizatsii. [Management of an educational organization]. Kharkiv:

TOV «Shchedra sadyba» [in Ukrainian].

Martynets, L. A. (2018). Upravlinska diialnist kerivnyka navchalnoho zakladu [Administrative activities of the head

of the educational institution]: navch. posib. Vinnytsia [in Ukrainian].

Mirovska, M. (2019). Teoriia i praktyka upravlinnia osvitnim protsesom na osnovi keis-menedzhmentu v zakladakh

vyshchoi osvity [Theory and practice of managing the educational process based on case management in institutions of higher education]: avtoref. dys. Na zdobuttia nauk. Stupenia doktora ped. nauk: 13.00.06 – teoriia i metodyka upravlinnia osvitoiu, 011 Osvitni, pedahohichni nauky / DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity». Kyiv [in Ukrainian].

Mirovska, M. (2018). Upravlinnia osvitnim protsesom u zakladakh vyshchoi osvity: mizhdystsyplinarnyi pidkhid.

[Management of the educational process in institutions of higher education: an interdisciplinary approach]. Imidzh suchasnoho pedahoha – The image of a modern teacher, 5 (182), 10–13. URL: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2018- 5 (182)-10-13 [in Ukrainian].

Orlov, M. (2017). Sutnist poniat «upravlinnia» i «kerivnytstvo» ta yikh zastosuvannia v teorii derzhavnoho

upravlinnia. [The essence of the concepts of «management» and «leadership» and their application in the theory of public administration]. SWorld – November. URL: http://www.sworld.education [in Ukrainian].

Osnovy menedzhmentu (2021). [Basics of management]: Konspekt lektsii [Elektronny resurs] : navch. posib. Dlia

studentiv spetsialnosti 073 «Menedzhment» osvitno-profesiinoi prohramy «Menedzhment i biznes-administruvannia» / KPI im. Ihoria Sikorskoho; ukladachi: T. V. Lazorenko, S. O. Perminova. Elektronni tekstovi dani (1 fail: 560 KB). Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho [in Ukrainian].

Prokopenko, A. I., Rohova, T. V. (2013). Upravlinnia v suchasnii systemi osvity. [Management in the modern

education system]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Spivak, Ya. O. (2015). Osoblyvosti upravlinnia pochatkovoiu osvitoiu v suchasnii shkoli. [Peculiarities of primary

education management in a modern school]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Kherson State University. Ser.: Economic Sciences, 14 (3), 117-121. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_14/113.pdf [in Ukrainian].

Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2021 rik (2022). [Statistical yearbook of Ukraine for 2021] / z redaktsiieiu

Vernera I. Ye., vidpovidalnyi za vypusk Vyshnevska O. A. Kyiv. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [in Ukrainian].

Tymoshko, H. M. (2011). Sutnist poniattia «upravlinnia» ta «menedzhment» v pedahohichnii teorii i praktytsi. [The

essence of the concept of «management» and «leadership» in pedagogical theory and practice]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu – Theory and methodology of education management, 7. URL: http://tme.umo.edu.ua/docs/7/13.pdf [in Ukrainian].

Khrykov, Ye. M. (2016). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of the educational institution]: navch. posib. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-30

Як цитувати

Шапран, О., & Солодовник, А. (2022). СУТНІСТЬ І АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНЬОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ У ФАХОВИХ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖАХ. Scientia Et Societus, (2), 15–24. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/2/15-24

Номер

Розділ

Статті