ЦІННІСНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІЗРАЇЛЮ: ДОСВІД ДЛЯ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/108-114Ключові слова:
шкільна освіта Ізраїлю, моральні цінності, заклади загальної середньої освіти України, особистісно орієнтований підхід, демократичність, рівність, соціальна гармонія, гуманізм, універсалізмАнотація
У статті розглянуто сучасну систему шкільної освіти в Ізраїлі, що поділена на цикли (початковий, середній, старший) і спрямована на підготовку молоді до відповідального життя в демократичному суспільстві, де разом проживають люди з різним етнічним походженням, релігією, культурою, політичними поглядами, моральними устоями. Визначено особливості організації освітнього процесу у таких типах ізраїльських шкіл як державні, з релігійним ухилом, державно-релігійні, приватні. Доведено, що шкільна освіта Ізраїлю заснована на єврейських цінностях, на любові до своєї землі, рівності, соціальній гармонії, гуманізмі, універсалізмі, на принципах свободи і терпимості, толерантності. Вивчення досвіду навчання молоді на єврейських цінностях в Ізраїлі дозволило визначити шляхи покращення освіти у закладах загальної середньої освіти України в період воєнних дій у державі (розширення демократичності як цінності і можливості для учнів обирати навчальні дисципліни та формувати індивідуальну траєкторію особистісного розвитку школярів; орієнтація освітнього процесу ЗЗСО на особистісно орієнтований підхід до учнів, зменшення кількості годин в українських школах на різних циклах навчання від початкової та базової освіти до профільної середньої освіти, більш ґрунтовне визначення спеціалізації школярів в ліцеях і старшій школі не лише за отриманими оцінками з окремих навчальних дисциплін, але й результатами спеціальних психологічних тестів, що визначають їх нахили; доповнення формальної освіти дітей в українських школах неформальною освітою, приділення значної уваги розвитку стресостійкості та запобіганню депресивних станів у молоді, ораторському мистецтву і комунікативній культурі з використанням інтерактивних технологій та інноваційних форм навчання (тренінги, індивідуальні консультації, психологічна допомога); розвиток патріотизму учнів шляхом залучення їх до громадських молодіжних організацій, покращення довійськової підготовки в школі. Доведено, що акт прийняття рішення учнем у конкретній ситуації тісно пов’язаний з громадянськими і особистісними цінностями суб’єктів освітньої діяльності.
Посилання
Bahno, Yu. M., Serhiichuk, O. M. (2018). Izrail (Derzhava Izrailiu) [Israel (State of Israel)]. Reformuvannia i
modernizatsiia system osvity krain svitu ХХI stolittia; za red. O. I. Shapran. Pereiaslav-Khmelnytskyi, (Kyiv. obl.): FOP
Dobrovolska Ya.L. [in Ukrainian].
Bakulina, N. (1999). Systema osvity v suchasnomu Izraili: stanovlennia ta rozvytok [The education system in modern
Israel: formation and development]. URL: ttps://lib.iitta.gov.ua/721628/1/VIDRODZHENNYA_3_1999_NB%20(21).pdf
[in Ukrainian].
Zolotarova, O. V. (2017). Osvitno-vykhovni tradytsii Izrailiu yak chynnyk zakhystu natsionalnykh interesiv
[Educational traditions of Israel as a factor of protection of national interests]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia
i praktyka, 2(77), 129–136 [in Ukrainian].
Kompaniiets, O. V. (2017). Poniattia neformalnoi osvity v suchasnii fakhovii literaturi derzhavy Izrail [The concept
of non-formal education in modern specialized literature of the state of Israel]. Pedahohichnyi almanakh, 34, 279–285 [in
Ukrainian].
Mykhailyshyn, H. Y., Mandro, L. O. (2021). «Soft skills» u systemi osvity Izrailiu: kreatyvnist, motyvatsiia ta
liderstvo [“Soft skills” in the Israeli education system: creativity, motivation and leadership]. Naukovyi chasopys. Ser. 5.
Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 84:2, 11–14 [in Ukrainian].
Osvita, shcho ukripliuie natsionalnu bezpeku: dosvid Izrailiu dlia Ukrainy (2017). [Education that strengthens
national security: Israel’s experience for Ukraine]. Analitychnyi Tsentr «Observatoriia demokratii». URL:
https://od.org.ua/uk/osvita-sho-ukriplyue-nazionalnu-bezpeku/[in Ukrainian].
Chazan, B. A. (2016). Philosophy of Israel education. New York: Springer.
Heng, M. A., Blau, I., Fulmer, G. W., Bi, X. & Pereira, A. (2017). Adolescents finding purpose: Comparing purpose
and life satisfaction in the context of Singaporean and Israeli moral education. Journal of Moral Education, 46:3, 308-322.
DOI: 10.1080/03057240.2017.1345724
Israel. Overview of the education system (EAG 2022). URL: https://gpseducation.oecd.org/
CountryProfile?primaryCountry=ISR&treshold=10&topic=EO
Katz, Y. J. (2018). Religious and Heritage Education in Israel in an Era of Secularism. Educ. Sci, 8(4), 176.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.