ПРОГНОСТИЧНА МОДЕЛЬ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УНІВЕРСИТЕТСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/2/34-43

Ключові слова:

здоров’я, здоров’язбережувальна компетентність, майбутній учитель, учень, освітнє середовище

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена погіршенням стану здоров’я сучасних школярів, збільшенням факторів ризику зниження функціональних резервів організму, поширенням соціальних та поведінкових хвороб, епідеміологічними викликами сучасності, зростанням нервово-психічного напруження. Зменшити вплив зазначених чинників на здоров’я учнів можливо лише шляхом створення здоров’язбережувального освітнього середовища. У зв’язку з цим вагоме значення має якісна професійна підготовка майбутніх педагогів до організації та впровадження здоров’язбережувальної діяльності в закладах загальної середньої освіти.

Мета написання статті полягає у розробці прогностичної моделі підготовки майбутніх учителів до здоров’язбережувальної діяльності в університетському освітньому середовищі.

Проаналізовано внесок учених у галузі педагогіки, психології, валеології, шкільної гігієни, фізичної культури та спорту в розробці теоретико-методологічних аспектів підготовки майбутніх учителів до здоров’язбережувальної діяльності в освітньому середовищі. Обґрунтовано необхідність оптимізації підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності в освітньому середовищі,яка потребує компетентнісного підходу. Серед його складових чільне місце посідає здоров’язбережувальна компетентність. У зв’язку з цим категорія здоров’я стає об’єктом педагогічного впливу.

Сформульовано базові категорії дослідження, які є основою його поняттєво- категоріального апарату, зокрема «компетентність», «здоров’ябережувальна компетентність», «здоров’ябережувальна компетентність майбутнього вчителя».

Розроблено модель формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів до професійної діяльності в освітньому середовищі. Вона представлена як комплексна система взаємопов’язаних структурних елементів, що спрямовані на досягнення мети. Виокремлено такі структурні компоненти моделі: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, емоційно-вольовий. Визначено педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів та критерії ефективності.

Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів у закладах вищої освіти потребує ґрунтовних знань, умінь і навичок, особистісних якостей і здібностей та вміння їх реалізовувати в професійній діяльності в освітньому середовищі.

Біографії авторів

Надія Коцур, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри медико-біологічних дисциплін і валеології Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Вікторія Горбачевська, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

аспірантка спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

References

(2004). Key Competences for Lifelong Learning. A European Reference Framework. Brussels: European

Commission [European Union].

(2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 of key competences

for filelong learning. Official Journal of the European Union. EC [European Union].

Antonova, O. Ye. & Polishchuk, N. M. (2016). Teacher training for the development of healthcare-saving competence

of students [Teacher preparation for the development of students' health-saving competence]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Boichenko, T. Ye (2008). Health iз a preserve of competence as a key education of Ukraine [Health care competence

as a key education of Ukraine]. Osnovy zdorov’ia i fizychnoi kultury – Basics of health and physical culture, 11-12, 6-7 [іn Ukrainian].

Bondarenko, T. Ye. (2012). Determining the structure of healthcare-retaining competence of future biology teachers

[Determination of the structure of health-preserving competence of future biology teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni A. S. Makarenka, 1(19), 214-223 [in Ukrainian].

Voronin, D. Ye. (2006). Formation of the health of students of higher educational institutions by means of physical

education [Formation of health-preserving competence of students of higher educational institutions by means of physical education]: dys. … kand. ped. nauk : spets. 13.00.07 «Teoriia i metodyka vykhovannia». Kherson [in Ukrainian].

(2011). State standard of basic and complete general secondary education [State standard of basic and full general

secondary education]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November, 23, 1392. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011 [in Ukrainian].

Zhara, H. I. (2017). Theoretical bases of formation of the indyvidual health preservation competence of teacher in

modern continuous education [Theoretical foundations of the formation of the teacher' s individual health care competence in modern continuous education]. Human health: realities and prospects. Monographic series. Volume 2.

«Health an Environment», edited by Nadiya Skotna. Drohobych: Posvit [in Ukrainian].

(2004). Kompetentnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayinski perspektyvy [Competency approach

in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]: monohrafiia. Pid zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyyiv:

«K.I.S.», 112 s. (In Ukrainian).

Kondratiuk, S. M. & Prazhenyk, H. L. (2014). Pedahohichni umovy formuvannya u molodshykh shkolyariv

okhorony zdorov'ya zberezhennya kompetentnosti [Pedagogical conditions for the formation of health care competence in younger schoolchildren]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii - Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Sumy. № 9 (43), 101-108 [in Ukrainian].

Plakhotnik, O. & Beznosiuk, O. (2013). Kompetentnisnyy pidkhid u VNZ: problemy ta perspektyvy [Competency

approach in universities: problems and prospects]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka Seriia: Pedahohichni nauky - Scientific notes of Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko. Series: Pedagogical sciences, 121(2), 200-205 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2004). Discussion of Ukrainian teachers around the ntroduction of a competent approach in

Ukrainian education [Discussion of Ukrainian teachers on the issue of introducing the competence approach in Ukrainian education]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]: monohrafiia. Pid zah. red. O. V. Ovcharuk. Biblioteka z osvitnoi polityky. Kyyiv: K.I.S., 64-70 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2004). The theory and practice of consistent implementation of the competent approach in the

experience of foreign countries [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]: monohrafiia. Pid zah. red.

O. V. Ovcharuk. Biblioteka z osvitnoi polityky. Kyyiv: K.I.S., 15-24 [in Ukrainian].

Proekt Zakonu Ukrainy «Pro Stratehiiu staloho rozvytku Ukrainy do 2030 roku» (2018). [Draft Law of Ukraine

«On the Strategy of Sustainable Development of Ukraine until 2030»]. data reiestratsii: 9015 vid 07.08.2018. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64508[in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-30

Як цитувати

Коцур, Н., & Горбачевська, В. (2022). ПРОГНОСТИЧНА МОДЕЛЬ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УНІВЕРСИТЕТСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Scientia Et Societus, (2), 34–43. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2022/2/34-43

Номер

Розділ

Статті