КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ПЕДАГОГА ЩОДО ПСИХОСОМАТИЧНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ ТА ЇХ ПРОФІЛАКТИКИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ І ЗАГРОЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/143-153

Ключові слова:

учитель, здоров’я, професійні хвороби, ризики професійних захворювань, синдром «емоційного вигорання», психопрофілактика, оздоровчі технології

Анотація

Актуальність зазначеної проблеми зумовлена погіршенням стану психосоматичного здоров’я педагогів, збільшенням факторів ризику професійної патології, зниженням функціональних резервів організму, сучасними епідеміологічними та воєнними викликами і загрозами. Сьогодні умови розвитку шкільної освіти вимагають від учителів більш ефективних інтегрованих знань. Саме тому вчителі повинні бути не лише добре освіченими, але й компетентними. До основних компетентнісних підходів у професійній діяльності вчителя слід віднести піклування про індивідуальне здоров’я та здоров’я учнів. Мета статті полягає в з’ясуванні факторів ризику професійної патології в процесі педагогічної діяльності вчителів в умовах сучасних викликів і загроз, дослідженні основних психофункціональних показників організму педагогів, визначенні заходів психопрофілактики професійних захворювань майбутніх педагогів. У статті з’ясовано сутність поняття «професійне здоров’я педагога» в психологопедагогічній літературі. Розкрито основні фактори, котрі негативно впливають на професійне психосоматичне здоров’я вчителів. Встановлено, що в сучасних умовах російсько-української війни збільшується вплив таких психологічних негативних чинників на здоров’я вчителів, як хронічний стрес, нервово-психічне напруження, страхи, тривожність, депресія. Охарактеризовано «групу ризику» учителів, найбільш схильних до синдрому «емоційного вигорання». З’ясовано основні професійні захворювання учителів, до яких відносяться: ларингіти, неврози, психосоматичні розлади, хвороби органу зору, серцево-судинні захворювання (гіпертонічна хвороба, вегето-судинна дистонія, ішемічна хвороба серця, варикозне розширення вен нижніх кінцівок), ожиріння, остеохондроз. Висвітлено результати дослідження психосоматичного здоров’я майбутніх педагогів, відношення їх до індивідуального здоров’я. Встановлено у значної частини педагогів наявність факторів ризику патології серцево-судинної, дихальної та опорно-рухової систем, низький рівень фізичного розвитку та фізичної підготовленості. Запропоновано заходи психопрофілактики професійної патології вчителя. Вивчення і профілактика факторів ризику, які впливають на здоров’я педагогів у професійному середовищі, матимуть вагоме значення не лише для педагогічних працівників, а й сприятимуть збереженню і зміцненню здоров’я учнів

Біографії авторів

Надія Коцур, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри медико-біологічних дисциплін і валеології

Лідія Товкун, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри медико-біологічних дисциплін і валеології

Посилання

Borshhenko, V. V. (2016). Pidgotovka majbutnix uchyteliv do profilaktyky vynyknennya syndromu «profesijnogo vygorannya». [Training prospective teachers for prefentions of “occupational burnout” syndrome developing]. Molodyj vchenyj – Young scientist, 11, 5–9 [in Ukrainian]. 2. Vitsyuk, A. A. (2017). Profesiyni khvoroby pedahohiv [Occupational diseases of teachers]. Svit medytsyny ta biolohiyi – The world of medicine and biology, 2 (60). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/profesiyni-hvorobipedagogiv/viewer [in Ukrainian]. 3. Volkova, O. B. (2015). Syndrom profesijnogo vygorannya: yak zberegty psyxoemocijne zdorovya vchytelya [Sindrom professional burning down: how to save the psikhoemociyne health of teacher]. URL: http://osvita.ua/school/lessons _summary/ psychology/38435/5 [in Ukrainian]. 4. Gagarin, M. (2010). Profilaktyka ta podolannya syndromu profesijnogo zgorannya vchytelya nacionalnoyi shkoly [Prevention and overcoming of syndrome of professional combustion of a teacher of a national school]. Problemy pidgotovky suchasnogo vchytelya: zb. nauk. pr. Umanskogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu imeni Pavla Tychyny – Problems of training a modern teacher: a collection of scientific papers of Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, 2, 93–99 [in Ukrainian]. 5. Gajduk, L., Otvaga, I. (2004). Profesijni xvoroby ta shlyaxy yix profilaktyky [Occupational diseases and their prevention]. Oxorona praci – Labor protection, 11, 36–38 [in Ukrainian]. 6. Zorina, M. A. (2013). Profesijne zdorovya uchytelya yak vazhlyva skladova jogo diyalnosti [Professional health of the teacher as an important part of his activity]. Pedagogika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshhij i zagalnoosvitnij shkolax – Pedagogy of forming a creative personality in higher and secondary schools, 33 (86), 175–179 [in Ukrainian]. 7. Kotsur, N. I. (2017). Ryzyky profesijnyx zaxvoryuvan uchytelya ta ozdorovchi texnologiyi yix poperedzhennya [Risk of occupational diseases of healthers and health technologies for their prevention]. Molodyj vchenyj – Young scientist, 9 (36.1), 91–94 [in Ukrainian]. 8. Kotsur, N. I. (2018). Profesiyni zakhvoryuvannya vchytelya v konteksti vyklykiv suchasnosti [Occupational Diseases of Teachers in the Context of Modern Challenges]. Profesiyna osvita. Metodolohiya, teoriya ta tekhnolohiyi: zbirnyk naukovykh prats – Professional education. Methodology, theory and technology: a collection of scientific papers, 7/1, 134–152 [in Ukrainian]. 9. Meshko, G. M. (2014). Kurs «Profesijne zdorovya pedagoga» v systemi pidgotovky majbutnix uchyteliv do zdorovyatvorchoyi diyalnosti [The course “Professional Health teacher” in the system of training future teachers for the health of creative activities]. Naukovyj visnyk Uzhgorodskogo universytetu : Seriya: Pedagogika. Socialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod University: Series: Pedagogy. Social work, 30, 98–100. [in Ukrainian]. 10. Meshko, G. M. (2012). Pidgotovka majbutnix uchyteliv do zberezhennya i zmicznennya profesijnogo zdorovya [Preparation of future teachers for the preservation and strengthening of professional health]: monografiya /za zag. red. V. V. Kravcya. Ternopil: TNPU im. V. Gnatyuka [in Ukrainian]. 11. Meshko, G. M. (2013). Teoriya i praktyka pidgotovky majbutnix uchyteliv do zberezhennya i zmicznennya profesijnogo zdorovya [Theory and practice of preparing future teachers for the preservation and strengthening of professional health]: dys… na zdobuttya nauk. stup. dok. ped. nauk za specialnistyu 13.00.04 – teoriya i metodyka profesijnoyi osvity. Ternopil [in Ukrainian]. 12. Tkach, V. O. Profesiyni zakhvoryuvannya vchytelya ta yikh profilaktyka [Occupational diseases of teachers and their prevention]. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/16772/1/107.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Коцур, Н., & Товкун, Л. (2023). КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ПЕДАГОГА ЩОДО ПСИХОСОМАТИЧНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ ТА ЇХ ПРОФІЛАКТИКИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ І ЗАГРОЗ. Scientia Et Societus, (3), 143–153. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/143-153

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ ТА ПОВЕДІНКОВІ НАУКИ