СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В МАГІСТРАТУРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/92-99

Ключові слова:

тенденції, професійно-педагогічна компетентність майбутнього викладача закладу вищої освіти, зарубіжний досвід, магістратура, освітня програма, модернізація освіти, професійна підготовка, якість освіти

Анотація

статті з’ясовано сутність понять «тенденції», «професійно-педагогічна компетентність майбутнього викладача закладу вищої освіти». Розглянуто сучасну магістерську підготовку студентів як відкриту педагогічну систему, здатну до самоорганізації та саморозвитку. Проаналізовано сучасний зарубіжний досвід та особливості професійної підготовки майбутніх викладачів в магістратурі (Великої Британії, Німеччини, США). Доведено, що вивчення тенденцій розвитку освітніх систем у різних країнах світу дозволяють переосмислити концепцію професійної підготовки майбутніх викладачів; сучасні тенденції у системі вищої освіти потребують якісних змін у професійній підготовці майбутніх викладачів закладів вищої освіти й окреслюють для них нові вимоги й обов’язки, напрями діяльності щодо отримання інноваційної інформації, застосування педагогічних технологій, навчання упродовж свого життя. Виокремлено та охарактеризовано основні тенденції професійної підготовки майбутніх викладачів у магістратурі: варіативність та постійне оновлення магістерських програм; збільшення практичної складової професійної підготовки; нові запити щодо формування професійно-педагогічної компетентності майбутнього викладача і розширення його функцій; зростання вагомості самоосвітньої складової; введення інноваційних методів і технологій в практику професійної підготовки майбутніх викладачів. Визначено, що сучасні тенденції стають орієнтирами для удосконалення організації освітнього процесу в магістратурі в процесі професійної підготовки майбутніх викладачів.

Біографії авторів

Катерина Сідіропуло, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

аспірантка кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Богдан Бандур, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

аспірант кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Посилання

Batechko, N. (2017). Suchasni pidkhody doboru metodiv navchannia maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury [Modern approaches to the selection of training methods for future teachers of a higher school in the conditions of a master’s degree]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Ser.: Pedahohika – Pedagogical process: theory and practice. Ser: Pedagogy, 3(58), 53–59 [in Ukrainian]. 2. Varha, N. I. (2019). Orhanizatsiini zasady profesiinoi pidhotovky vykladacha vyshchoi shkoly SshA [Organizational principles of professional training of a teacher of a higher school in the USA]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Ser.: Pedahohika. Sotsialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Scope: Pedagogy. Social work, 2(45), 26–30 [in Ukrainian]. 3. Holovan, M. S. (2014). Profesiina kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Professional competence of a teacher of a higher educational institution]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Ser.: Pedahohika i psykholohiia – Problems of modern pedagogical education. Ser: Pedagogy and psychology, 44: 3, 79–88 [in Ukrainian]. 4. Demianenko, N. M. (2013). Osvitnii prostir pedahohichnoho universytetu: Zmina priorytetiv [Educational space of a pedagogical university: Changing priorities]. Yevropeiski pedahohichni studii – European pedagogical studies, 3-4, 129– 140 [in Ukrainian]. 5. Kryshtanovych, M., Kryshtanovych, S. (2020). Osoblyvosti formuvannia profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladacha zakladu vyshchoi osvity u providnykh krainakh Yevropy [Peculiarities of the formation of professional and pedagogical competence of a teacher of a higher education institution in the leading countries of Europe]. Osvitni obrii – Educational horizons, 1(50), 18–21 [in Ukrainian]. 6. Myronchuk, N. M. (2018). Profesiina diialnist vykladacha vyshchoi shkoly: suspilni vyklyky ta problemy zmistu pidhotovky [Professional activity of a teacher of a higher school: social challenges and problems of the content of training]. Profesiina osvita: andrahohichnyi pidkhid: monohrafiia [Professional education: andragogical approach: a monograph], 146–172 [in Ukrainian]. 7. Myronchuk, N. M. (2018). Osoblyvosti zmistu pidhotovky mahistriv spetsialnosti 011 «Osvitni, pedahohichni nauky» («Pedahohika vyshchoi shkoly») v Ukraini [Peculiarities of the content of master’s training in specialty 011 «Educational, pedagogical sciences» («Higher school pedagogy») in Ukraine]. Scientific Letters of Akademic Society of Michal Baludansky, 3: 6, 99–103 [in Ukrainian]. 8. Motorna, L. V. (2016). Osnovni kharakterystyky profesiinoi kompetentnosti vykladacha koledzhu [The main characteristics of the professional competence of a college teacher]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem – Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in the Training of Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems, 44, 247–250 [in Ukrainian]. 9. Protsenko, O. (2015). Profesiina pidhotovka vykladachiv vyshchoi shkoly v mahistraturi: dosvid yevropeiskykh krain [Professional training of higher school teachers in the master’s degree: experience of European countries]. Osvitolohichnyi dyskurs – Educational discourse, 3 (11), 238–247 [in Ukrainian]. 10. Savchenko, N. S. (2022). Porivnialna kharakterystyka mahisterskykh prohram u zakladakh vyshchoi osvity v Ukraini ta za kordonom [Comparative characteristics of master’s programs in institutions of higher education in Ukraine and abroad]. Naukovi zapysky. Ser.: Pedahohichni nauky – Scientific notes. Ser: Pedagogical Sciences, (206), 74–81. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-206-74-81 [in Ukrainian]. 11. Sakhno, M. V. (2013). Profesiina pidhotovka maibutnikh vykladachiv u mahistraturi universytetiv Velykoi Brytanii [Professional training of future teachers in the magistracy of universities in Great Britain]. Porivnialna profesiina pedahohika – Comparative professional pedagogy, 1, 256–262 [in Ukrainian]. 12. Karweti, E. (2014). Influence managerial ability of principals and factors affecting the motivation work on the performance of special-ed teacher. Journal Educational Research, 11, 2, 21–31 [in English]. 13. Merkt, M. (2017). The importance of academic teaching competence for the career development of university teachers: A comment from higher education pedagogy. GMS Journal for Medical Education, 34(4): Doc 48. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5654111/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Сідіропуло, К., & Бандур, Б. (2023). СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В МАГІСТРАТУРІ. Scientia Et Societus, (3), 92–99. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/92-99

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ